Etiketter

lördag 10 maj 2014

Negerbollens dag

är det i morgon om jag förstått det rätt och jag anser mig vara en människa med hjärna, de andra har bara grått ludd.

Negerbollens dag 2014.

Vi har det mest avancerade it system som kan kommas på.
vi forskar i så uppgraderade molekylär småbitar som finns
vi botar cancer.
vi uppfinner bilar som körs på icke destruktiva bränslen och

några ( de med grått ludd) äter negerbollar, fortfarande. 2014.

Min svärmors gamla handskrivna kokbok från 1956  innehöll ett recept på Negertårta.
hon sa att anledningen var att den var brun, på den tiden hette allt matverk som var brunt neger.

Neger har ingeting med brunt att göra, det närmaste man kan komma är nigra som betyder svart.

I nutid vet vi att ordet neger är så mycket andra saker som främlingshat,hat rasism,hat nedsättande kommentarer, hatord, mobbings hat stavelse och hat.

HAT.

Jag äter chokladbollar, chokladtårta, dricker choklad äter choklad ( ja nä kanske inte jag käkar ju lchf) men mina barn gör det.

Mina barn rynkar näsan åt negerbollar, undrar varför en del andra barn säger så.

Ja, varför gör dom det? fortfarande?

en del barn blir ledsna av det. många människor blir ledsna utav det.

Tänker länka till en krönika som i väl valda ord tar upp sakfrågan Här är den

Nä i morrn är det Söndag. en vanlig färgsprakande vårlig söndag där alla blommor får finnas till i sina egna färger, älskas just för det

och där saker får heta det dom är som choooooklaaaad booolllllar och chokladkladdkaka , choklad biskvier, varm choklad, chokladsås, chokladkaka, chokladlakrits, chokladpudding, chokladkalender, chokladpinnar, chokladkola...........................................................................................................................................................................................osv.


Puss!

2 kommentarer:

Hyrestanten sa...

Instämmer till fullo med dina ord. Min övertygelse är att antingen har man oerhört svårt att fatta eller så är man helt enkelt rasist om man känner en sån stark lust att säga ordet neger.

Yrre sa...

Ja ellerhur eller..så har man bara grått ludd :D