Etiketter

fredag 24 februari 2012

Goda, enkla glutenfria semlor

Nämen hej!


Nejdå, jag glömde int bloggen, jag har bestämt mig, det blir två.


Blogg.vk.se/yrre


och så denna hära.


Nu ska ni få två finfina recept av mig,
 först efterrätten!


Semlebullar, ca 8 styckna. 200 g ugn ca 10-12 minutrar


Nästan ett helt paket finmix (ca 1 dl till utbakning)
4 dl mjölk1/2 paket torrjäst
en tsk kardemumma
en tsk salt
en msk fiberhusk
en msk pofiber
50 g äkta smör
en dl socker
ett ägg.


Slå i mjölet i en hushålls assistents bunke, använd degverktyget
häll på alla torra ing och blanda noga


smält smöret helt, häll på mjölk och fibrena, vispa och värm till torrjästtemp, alltså lite varmare än fingerljummet.
väta tills dess att degspadet är simmigt (ca 3 min) häll i blandningen i mjölet och mixa i mins 10 min eller tills degen blir lite "trådig"
Låt den vila i 10 minuter.


Tag upp degen på mjölat bakbord och rulla ut bullarna, låt jäsa i 40 minuter.
Pensla med ägget och grädda.
När de är klara bör de se ut så här!


Ja, gröp ur och blanda med mandelmassa och bröd och grädde å he tillbaka å spritsa grädde utanpå å lägg på locket du skurit av å sen är det klart!


Lax med Västerbottenost.


Ugn 200 g tid i ugn 25-35 m


en halv lax
3 dl cremefraich
3 dl grädde
en msk senap
skalet av en halv citron
salt peppar
smör till smorning av form


smörj formen, lägg i laxsidan med kötter upp, pensla på senapen, salta peppra och strö citronskalsrivet ovanpå.


Blanda grädde och cremefraich i en bunke, salta och peppra och häll det ovanpå laxen. Grädda.
severa med en fräsh sallad och pressad potatis.


"ingen bild, tyvärr"


Gott vare och ha en underbar helg!!!











Inga kommentarer: