Etiketter

torsdag 6 februari 2014

Ja oftast brukar jag ju inte

skriva ett inlägg i bloggen så snart efter ett annat men nu kan jag inte låta bli.

Läser artiklar i Aftonbladet om ungas självmord och konstaterar att många gånger så sker självmordet efter missar i sjukvården och det gör mig så arg!!

Har själv en del erfarenhet av den avdankade psykvården i Umeå, på ett personligt plan och genom andra och det är skrämmande hur ofta aldrig uppföljning sker, patienter glöms bort och i en artikel i af har de inte ens läst journalen vilket resulterar i en ung kvinnas död!

När jag jobbade på Astra Zeneca så var det oerhört viktigt att allt gick rätt till. Det var föreskrifter och rutiner, en hel bunt för varje linje, varje gång något hände blev det utredning och man sattes att läsa föreskriften om igen.

I sjukvården döms det sällan. Fel händer om och om igen. Fler än en gång har jag haft tid hos läkare som aldrig öppnat journalen ens. Varför finns den om den inte kollas i? man får kämpa och mejla och det talesättet "man måste vara frisk för att kunna vara sjuk stämmer, allt för väl men, är man psyksjuk finns det ingen ork till kamp.

Är man cuicidial så bör det väl finnas en röd flagg eller? Om personalen tog sitt arbete på allvar, om psykvården uppdaterades och följde nya forskningsrön borde inte detta kunna hända!

Över två st Estoniakatastrofer drabbar Sverige varje år i mängd säkert är minst hälften möjliga att förhindra, straffen för så grova missar i vården måste skärpas, nya rutiner och föreskrifter upprättas, psykvården måste tas på allvar, måste ta sig själv på allvar! Miljön och storleken på psykvården förbättras!

Det är skämmigt att vi i Sverige förlorar minst två ungdomar varje dag pga psykisk ohälsa.

Ja, det var bara det jag ville säga.....


Inga kommentarer: