Etiketter

tisdag 6 november 2012

Härrämin ge

Kallt å svartmorgon. Hade kul med hönsen i helgen, skulle va sjysst å låta dem gå ute i solen . När sen kvällen kom med minusgrader så hittade dom inte in å jag hitta inte dem ty de var så svart här ute i mörkaste Dalsjö.
Med lite lock och pock, dvs en spagettibit varje meter fick jag in dem i går kväll, Puh för i morse vare 10 minus!
Hoppas att dagen i dag blir så där härligt hög och kall så att man kan gå en lång promenad i kängor, mössa och tjocktröjja, det är så härligt!
Annars så skare bakas crillebröd och kanske kanske min fina vän ringer för en tur i skogen, det skulle vara trevligt, ha en braig dag alla!


I färger minsann.



Linkande drar sig sensommar tillbaka
blånad av tidens möda
tafatt tar hösten vid då
och kvällsmörkrets brasa syns glöda.

Månen har sitt sällsamma sken
över död och över liv
några hastiga småsteg åt norr
sedan tar kalla vintern vid.

Plötsligt brister hela norden av vilsamt ljus
i det vita tar livet fart
färger dansar så sällsamt över himlen
och levnad känns underbart.

Gistet gror knoppar, sväller och brister
en mognad i allt som är liv
allt det som vilat tryggt under vintern
till våren tar väldiga kliv.

Solen står högt och månen den gömmer
sitt anlete någon annanstans på vår jord
och jag, jag har palett och målarduk färdig
jag har målat året i ord.


Inga kommentarer: