Etiketter

söndag 23 december 2012

Jul, ta mig tusan!!

Blev det i år med, inklusive förkylning och sjukhusvistelse, hemkommande ungar och lillejul mitt i renovering. Prexis som förra året alltså.

Det som blir annars i år är att Julafton firas hos mor min. Ska bli skönt att slippa lite måsten, det sparar jag till Nyårsfesten jag bjudit in till. Annars kan man ju bli för lat.
I går la jag mig faktiskt redan kl 9 man ska ju ändå fixa och dona litet.

Det jag faktist denna jul är att jag har skapat stunder att minnas, ja eller tagit vara på kanske man skulle säga och det tycker jag är ett alldeles förträffligt tips att ta till sig.
Om i bilen när det var mörkt och jag körde genom en sidogata till stan och hörde en underbar jullåt på radion och det kändes bra i hjärtat.
Eller vid Lillejul då vi sjöng några julsånger, hoppe hare med ludden och den lillas ögon faktiskt tindrade, eller som nu i morse när jag tassade ut i 24 minus för att ropa på katten och allt var kallt, mörkt och ljust på samma gång.

Skapa era goda minnen nu i jul, det är fortfarande många mörka nätter och dagar kvar.
Än fast jag brukar anse att det är vår när man kastar ut granen och gärna vill sätta upp sommargardiner men, jag har ju alltid vart lite knäpp.

Så ha er riktigt God Jul, ta väl vara på varandra!


God Jul Alla Önskar Yrre





Liten Jul i hörn av stuga

titta nyfiket fram

undrar varför så många

just nu säger dens namn



på små små lätta fötter

när månen står som högst

den funderar över namnet sitt

om allt om det den hört



Jag måste vara en viktig en

som skapar sådan hets

inte bara glada miner

när jag ställs på min spets



Allt jag vill den tänker då

är att skänka lite ljus

när allt är mörkt i skog och mark

och i människans hus



Jag har ju funnits så länge nu

innan tomten och gud minsann

ja faktiskt redan så länge som

människan elden fann



Skapad som jag är av er

på alla sätt man kan

 faktiskt man kan säga

att ni själva mörkret övervann



Och motsatsen till allting mörkt

är glädje, ljus och hopp

tänker lilla Julen när den

tittar på sin kropp.



Så var så snälla, var så glada

tänd era ljus och le

innan ni vet ordet av

ni solen åter ser.





Inga kommentarer: