Etiketter

onsdag 19 juni 2013

Tja, vad ska man säga??

Här vill politikerna ha en ’knarkarkur’

Moderaterna i Falköping vill ge missbrukarna en frizon – i en nybyggd glasbur på Köttorget

Moderaterna i Falköping vill hjälpa stadens missbrukare.
Förslaget: Sätt dem i en glaskur på torget.
– Tänk dig ett hus som man kan se ut och in i, säger Christina Jorméus (M).
En genomskinlig frizon av glas för stadens missbrukare.
Det förslaget lade Moderaterna på kommunfullmäktige i Falköping i förrgår.
– De söker sig till centrum för att de vill se liv och rörelse. Men många är rädda för dem och kommunen har anlitat ett vaktbolag som ska avhysa dem från vissa platser i centrum, säger Christina Jorméus (M), en av politikerna bakom motionen.
Glaskuren ska ligga vid det så kallade Köttorget i Falköping och i motionen står det att ”Det goda livet måste gälla även dem”.

”Vill skapa frizon”

– Vi vill skapa en frizon för dem som är beroende av alkohol och narkotika. Tänk dig ett hus som man kan se ut och in i, en plats som är bara deras och där de kan sitta och spela kort och vara hur högljudda de vill, säger hon.

Polisen positiv

Moderaterna vill att det ska vara okej att dricka och ta droger i glaskuren.
– De dricker ju och tar droger var som helst ändå, säger Jorméus.
Enligt henne är både missbrukarna och polisen i Falköping positiva till idén.
Däremot är Socialdemokraterna, som styr Fal­köping tillsammans med C och KD, starkt kritiska.
– Jag trodde att vi hade avslutat sådana här kolonier. Det här känns ju som en ny variant av en spetälskkoloni, som Falköpings svar på Christiania, säger kommunalrådet Conny Johansson (S).

”Skulle sätta mig där”

På härbärget Hela människan i Falköping väcker kuren blandade känslor.
En man som kallar sig Bengt tror att det kan hjälpa människor att få upp ögonen för stadens missbrukare.
– Människor som inte är missbrukare förstår inget av det här. Nu kan de få reda på hur många vi är, säger han.
– Jag skulle sätta mig och supa och knarka där och jag vet att flera andra skulle följa efter mig. Nog kan jag spela kort också om politikerna vill det.
Sten Front håller inte med:
– Jag sätter mig inte i någon glasbur på torget. Den politikern är en jubelidiot."


Jag blir rent bestört och vet inte om jag ska skratta, skaka på huvudet eller bli riktigt riktigt förbannad.

Den här människan spottar på sjuka människor eller, vi kanske ska sätta alla feta under ett glastak, alla med Downs syndrom eller ja, alla med barncancer!! då kan ju de ha sina sjukdomar i fred, de är ju ändå sjuka överallt ändå eller?

För snälla Moderattanten Christina, att vara en beroende typ är ju också en sjukdom om du nu inte visste det. Om du hade en uns förståelse vilket helvete missbrukaren och dens familj går igenom då hade du aldrig sagt detta. Din "befriande" humor är en stor fet smäll i ansiktet för människor med personlig relation till en missbrukare, för att inte tala om missbrukaren själv.


Avgå, du äcklar mig och jag vill inte riskera nöta samma trottoar som du!!

Inga kommentarer: