Etiketter

torsdag 17 mars 2011

Haha så fel det blev då..



Int blev det nån kyckling heller!


Kompisen ringde och ville ha hjälp hos vetrinären och jag hade en timma på mig att se presentabel och och fixa middag..

Ja gratängen kunde jag inte motstå, skitgo blev den!

Nej det bidde ungsbakad falukorv men hemmamos.

För er som int vet hur man gör de hänna kan ja ba tala om att he ger busenkelt!
Tag en korv av lämplig storlek, skär ett snitt i mitten längst hela korven pula i gottigheter som
tex bostongurka senap skivad tomat och lägg önskvärd mängd ost imellan och ovanpå och skjuts in i ugnen som står på 200 grader tills´n ger färdi (ca 20 m )
Pärmose. Skala ca 12 normalstora pären, tärna och koka mjuka i saltat vatten. Under tiden smälter du rätt mycke smör (ca75g) med ett par dl helmjölk.

Pressa ner det färdigkokta potatisen i en bunke med en potatispress, krydda med salt och peppar, tillsätt mjölken och smöret i sakta mak tills moset fått färdig konstistens, smaka av.
Gratängen är busenkel.
Fräs champinjoner i smör med så mycket chili som du vill ha jag hade i tärnad paprika med.

Rör ihop 2 dl cremefrech samt 2 ägg 1 dl ost salt och peppar och paprikapulver.
Häll i fräset och rör om samt grädda härligheten i ca 20 m 200 grader. Det går utmärkt att göra gratängen och körven samtidigt i ugnen!




Nu till den vackra bilden..som jag inte har...
Ni får föreställa er en gyllene gratäng med läcker guldfärgad osttäckt korv och mulligt potatismos med lite persilja på toppen..om ni kan..


Idag då..tja.. blå himmel..sitter i morgonrock och funderar på om jag ska klara av att röra mig, har jäkligt ont i dag, bättre skatbo till hårssvall och ja..man kan ju int vara vacker alltjämt!

Ha en härliger da, nu piper larmet för min medicin,
(puss på franska, om ni nu inte visste det)

Inga kommentarer: