Etiketter

fredag 4 mars 2011

Jamen, här är han nu ju!

Edvin, visst är han fin! han är en blandning av Chihuahua och Papillon!

Idag äter vi kalops, en Ursvensk (vill jag tro) rätt gjort på Älg med morötter lagerblad och lök.

Man tar en märgpipa av Älg i lämplig storlek med kött på, fräser den tärnad i smör saltar och svartpepprar samt en skalad tärnad lök.ink. benbiten. Man tillsätter ca 3 dl vatten, två lagerblad och ca 7 Svartpepparkorn (om man lyxar en skvätt vin ) och låter sjuda i ca 1 1/2 timme eller längre tills dess det blitt mört. Naturligtvis måste du tillsätta mer vatten eftersom, slutresultatet ska ju ha ca 6 dl sås alltså dito vatten...
Enligt gamla receptböcker ska redningen (mjöl, vatten) till
sättas på en gång men jag reder ju när det är klart med Majzena för Crille tål ju inte gluten.
En ca 20 minuter innan köttet är klart tillsätter jag 2 skivade morötter samt en tärning av min hemmagjorda buljong men det går ju bra med vanlig. Red av med Majzena, servera med lingon samt kokt potatis. Gott!!!

Frida har ju tatt sig till Valenciense och sprungit vilse och fått ringa efter lots, coolt






Hon behöver en GPS!





Dagens Poesi är något kryptiskt men handlar om att man ska tycka om sig själv och om man är ful som jag ser man bäst ut i månsken :D

Puss, Bisous!



Bara där.

Vänd dig emot

jag gör mitt yttersta för andetagen och

små små döljanden.

Visst vet du att vackerheten sitter i månljus och hur det

lägger sig över kropparna,

visst vet du?



Inga kommentarer: