Etiketter

fredag 26 april 2013

Gissa vad som tittat fram??

 Jo min gräsmatta!!

Just i år är den skrotig och grenig från lärken och full av gammalt gräs men, den har aldrig vart vackrare!!!

Hamlade björken som inte blev hamlad i höstas och ska klippa tre till. Beskar äppelträdet som blev glömt och sen gick jag bara och skrotade, planerade harvningen av åkrarna med crille och hade det mysigt!

Idag blir det en snabb sväng till boporten och sen samma strosande, lite krattning men bara lite. Mina höfter gillar inte krattning haha.

Ludden mår bättre i dag, har ätit frukost och strosar nu runt i morgonrock med mamma. Man måste lära barna goda seder tycker jag och att, som mamma min brukar säga, "ingentingla (sicket bra ord) omkring i morgonrock är en god sed att lära sina barn. Lära sig ta det lugnt och se det vackra som finns för ögonen.

De får bli mitt måtto denna dagen, att se det vackra. Puss på er! 


slutligen


Vad av mod har en vinter vunnit
när våren kommer och sveper den bort
all denna kyla som syntes så lång
var med ens väldigt ljummen och kort

Bar än nu jorden som en målares duk
allt detta hopp i penslarnas frö
ur färger ska du knoppa du ska blomma din dag
sedan vissna och troligen dö

Hör gökar ropa, duvan sin morgon
sveper mjukt genom bristande tid
så mycket ska kläckas, porlas och gry
innan hösten slutligt tar vid

Mod är att stilla vänta en dag
där mörker och kyla går
att ändå klä på sig ett hoppets behag
där man ligger så blek på sin bår

Mod är att hålla det mörka i handen, våga släppa
våga dagas till allt
Mod är en vinter som lämnar till vår
som värms än fast sinnet är kallt.

Inga kommentarer: