Etiketter

måndag 14 maj 2012

Regnig måndag

Blev det. Kanske inte å kul men jag måste städa inne efter helgen så det gör inte så mycket. Helgen ja, den blev fyllt av trädgårdsarbetet. Hann riktigt mycket innan ryggen och dagen tod slut.
 Hade hjälp av alla barnen att forsla bort syrenerna och dessutom åkte den ena halvan av rönnen och det var tyr det för den va rutten inuti.
sedan blev det vila.

Släppte ut hönsen trots att inhägnasden rasat men det gick så bra. Första uppehållet som kommer kanske man kan hoppas att tjälen farit så vi kan riva den och bygga nytt. Jag hoppas dessutom att mina Bramor ruvar snart så att vi kan få finfina och goda kyklingar.läste detta i Dn föresten

"Ursprungsmärkning på kyckling är inte helt lätt att reda ut. När koksaltlösning sprutas in i kycklingen får den färdiga produkten ett nytt ursprungsland. Lösningen sprutas in för att kycklingen ska väga mer och kunna säljas dyrare. När detta görs räknas kycklingen som beredd, vilket gör att ”ursprungslandet” blir det land där den beretts. En kyckling som fraktats från Brasilien och fyllts med vatten i Nederländerna kan därmed få en märkning som visar att den importerats från Nederländerna."

Detta är ju galet. Dessutom är det den kycklingen som delvis serveras i våra skolor. Den kycklingen som kan innehålla  campylobacter bakterier som ofta är multiresistenta .
Härligt va?

Därför är jag så in åt skogen glad över mina fina höns. De innehåller inte sprutsaltat vatten och förhoppningsvis inga bakterier heller som salmonella.


Nåväl, ha en vacker dag, det ska jag ha!

Inga kommentarer: