Etiketter

torsdag 31 maj 2012

Dan före dopparedan

Äre väl kanske inte men ändock min sista dag som 45.
I morgon är jag 45 +.

Kanske man skulle klä sig i säck och aska, hyra sig en raggarbil, fara ut och ragga fräcka 25 åringar (som om de skulle vilja ha mig) (saknar mist 15 milioner på banken för det) eller kanske göra som jag gör.
Bjuda folk på middag.
Det är mycke skojjigare och dessutom trivs jag väldigt bra med att lägga små år åt min skapelse.
För jag är ju jag. Bara lite mer gråhårigare, lite mer livsvisare och lite mer rund om magen.

Plockade 4 liter nässlor till soppan i morrn och ja, receptet kommer här!

2l Vatten
4l Nässlor, ansade och sköljda.
2 dl grädde
5 msk vitt matlagningsvin
2 kycklingbuljongtärningar, 1 grönsaksbuljongtärning
en nypa chili
2 msk Persilja
4 msk Gräslök.
Salt, Peppar, Majzena.

Koka upp hälften av vattnet, sjud nällorna i fem minutrar. Sila och spar spadet, mixa nällorna med persilja och gräslök. Häll tillbaka nällorna i vattnet och tillsätt resten av ingredienserna förutom Majzenan. Koka upp, sjud ett slag blanda 2 msk Majzena i lite kallt vatten, häll i litet i taget till önskad konstistens.
Servera med skivat kokt ägg.
Detta är Glutenfritt, en del fräser mjöl i smör och tillsätter därefter kokspad och vatten och det kan man ju göra om man vill men det har inte jag gjort eftersom de som kommer i morrn även är laktosintolleranta så det fick bli inge smör och laktosfri grädde i stället.

Visdomsord på vägen, åtminstone jag behöver dem!

Ta en dag efter en annan, om man tar fler än en hamnar i går
så knasigt till att man kanske blandar i hop den men det som skulle vart förr men kom i övermorgon.

Solååååång!


Inga kommentarer: