Etiketter

tisdag 8 maj 2012

Tisdag.


Stroke dagen i dag.

En sjukdom med handikapp som oftast inte syns.
En sjukdom som alltmer drabbar yngre människor och som oftast ger stor hjärntrötthet nedsänkt närminne, förändrat humör.
Tänk på det när du dömer någon som är sjukskriven pga det, som till synes är helt frisk och skrattar och gråter som alla andra. Som plockar bär och svamp. som skriver och engagerar sig.
Just då är den personen pigg men kan få lida i dagar efter det. Att till och Fredagshandlig medför stora svårigheter som inte alltid syns förutom en gäspning.
Att delta i ett möte som innebär koncentrerad tankeverksamhet, efter fem minuter blir till något den drabbade inte förstår. Att den drabbade får afasi.

Du har säkert någon i din närhet. Jag har flera stycken som indirekt eller direkt drabbats av stroke. Tänk tile extra på dem i dag.

Jag själv har drabbats två gånger och är en av dem. ♥

Min gubbs åker till Södertälje i dag så jag blir gräsänka, det är ju tur att jag har tre stora och starka (ja, åtminstone två, Ludde e ju int så stor än) grabbar hemma. Crille har trollat fram gräsklippartraktorn och börnar runt och hämtar grenar och kvistar för brinnande livet till Majbrasan som ska tändas Onsdag, ev Torsdag.

Missade du Majbrasan i år? jag men kom  och elda lite då :D

Ha en bra dag!

Inga kommentarer: