Etiketter

onsdag 8 augusti 2012

Veckans andra träning

Ska se om vi unt får ordning på kärringa nu :) Har ju börjat hos sjukgymnasten med träning nu så där va jag i Måndags (ajaj ont träningsvärk igår) Tänkte att det är mindre folk där så jag kanske inte blir sjuk jämt å ständigt som på Medley och dessutom får jag tränat prexis det jag måste träna med program och så. Nu i dag blev det 45 minuter hemmaträning, visst e ja duktig! Haha!

Förhoppningsvis slipper jag ha så ont och kanske jag får nån muskel eller två :D

Till lunch i dag blire uppstekt hemmagjord blodpudding med sidfläsk och hemkokt lingonsylt, vad sägs om det :D

Jag använde 5 dl nötblod som går lika bra som grisblod
                     4 dl buljong (ville ha svagdricka men he fanns int på affärn)
                     5 skivor stekfläsk (ca 150 g) Tärnat mycket smått
                     1 hackad gul lök
                     1 tsk salt
                     1 tsk ingefära ( till när jag stekte fläsket)
                     1 krm kryddpeppar
                     1 krm vitpeppar (till när jag stekte fläsket)
                     1 krm vitpeppar
                     1/2 msk Mejram
                     1 dl vetemjöl
                     3 1/2 dl rågmjöl från Saltå kvarn
                     1 msk Mörk sirap
                       Smör

Tina blodet i kylen över natten och ta fram på morgonen och låt få rumstemp. Stek löken och fläsket i lite smör samt krydda med ingefära och vitpeppar, koka samtidigt buljong (1 tärning kött eller grönsaksbuljong til fem dl vatten) Låt svalna.

Vispa samman blodet, mjölet, buljongen,  övriga ing samt kryddor. Häll i en väl smord 2 L avlång brödform och ställ i vattenbad i ugnen på 200 g i ca 70 minuter, stick en provsticka och se om den är färdig. Täck gärna med ungsfolie eller smörpapper efter halva tiden så att den inte blir bränd.

Låt gärna vila i kylen över natten men det går bra att äta på en gång!

Lingonsylta dårå.

1 liter lingon, 0,5 dl vatten. Låt koka upp, sjud i 10 minuter, rör då och då. Skumma..
Tillsätt 2 dl socker och koka upp, dra i från grytan och rör ofta tills sylten svalnat. Detta ger en ljus geleig sylt. Om man vill kan man koka med en bit Kanel, jättegott!

Nu ska jag plocka Svartvinbär och göra gele som jag alltid misslyckas med, man ska aldrig ge upp
hoppet har jag hört :D

Ha en braig dag!






Inga kommentarer: