Etiketter

fredag 8 mars 2013

Fredagen den 8 Mars

Joddu idag ska vi firas, vi med bröst och snippa.

Vi ska slänga Bhårna rakt upp i skyn och springa nakna, kvinna ur huse, och rulla oss i snön..
Ja, eller inte. Nej, jag behåller nog min bh och jag är alldeles för frusen och stel för att företa mig dylika ting.

Internationella kvinnodagen. En dag som alla andra. tja kanske men det beror ju på vad du gör den till.

Jag har valt att tänka på lite extra på alla de kvinnor som finns och har funnits i mitt liv. Starka kvinnor.
Min Mormor tex, som lämnade Skåne och stod upp för sig själv. Eller Eva som trots sina egna svårigheter står upp för den som är svag. Eller Jenny som som har så mycket om sig ändå alltid ställer upp. Eller Åsa som alltid finns där och nog är starkare än de flesta karlarna, eller mamma som bor här i skitkalla Norrland än fast hon fryser så, allt för kärlekens skull. Och alla de andra kvinnorna som finns.

Här är några av dem, alla starka stolta kvinnor. Hurra för dem!!!



Ja, och hurra för mig med!

Några ord på vägen, skrivna i morse.


Internationella kvinnodagen - Låga


Hon har brutna meningar över hela sin kropp

I ljuset från den uppgående solen ställer sig alla
punkter och kommatecken  på rad och blir
till de ord som aldrig blev sagda
Som bara höjde sig högt och låg dallrande i munnen.
Nedtecknade blev de till en saga.

Min.


Inga kommentarer: