Etiketter

onsdag 18 september 2013

Jo, nu har jag hittat ordet!

Att ha Fördrag med.

Och varför detta svåra just nu då, jo, pga  ikroppenmin. . Jag missade den, jag hade så gärna velat läsa den från början, innan det var försent. Sträckläst nu om morgonen. Blir berörd. Av sjukdomen? nej men av orden och vad livet kan göra med en människa. Trots att han är död nu så lever orden. På poeter . se hade vi en poetissa som nu är död. Hon var en vacker människa med djup livsinsikt. Hon hade också fördrag, tror faktiskt att hon använde det ordet i det allra sista hon skrev.

Nej, jag ska inte dö, inte som jag vet och inte snart och inte på länge om jag får som jag vill.

Men jag kan ha fördrag med människor, situationer händelser, ja själva livet är någonting jag ska börja med, på en gång.

Kram alla och ha en fin dag!


Rämnad blev den, födelsen.


Saktmodigt skimrar i dovt de fallande
i sig väver de ett liv, till vem en näring
till ett frö, ett skott som får sin bäring
hejdar sig till intet, faller.

Hör hur vinden träffar runt brinnande
de mörka tidernas vittnesbörd
om en vinter alltid hörd
hur solen än brann.

kall är blåa isarna, bristande
bär en sång där allt föds
så ska och vattnet återge
till födan den brast

se hur spirande tar sig springande
väller fram utan väntan
grön står gläntan
vårens knopp sönder sprang





Så är mitt varande endast liv
så långt det nu tar till den återfödelse
till evig bebrödelse
så ock

Död.

Inga kommentarer: